تبلیغات
ادبیات فارسی 3 انسانی - برخی از سوالات نهایی درس اول (سوم انسانی) در سال های گذشته

برخی از سوالات نهایی درس اول (سوم انسانی) در سال های گذشته

نویسنده :علی باقری
تاریخ:سه شنبه 29 مهر 1393-11:33 ب.ظ

1-ابیات زیر به کدام موضوع مشترک اشاره دارند

نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت / به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد

یتیمی که ناکرده قران درست /کتب خانه ی چند ملت بشست

ج: پیامبر اکرم (ص9 بدون آموختن و نوشتن به امر خدا از عهده ی این کار برآمدند (یا امّی بودن پیامبر (ص) ) یا هر پاسخی نظیر این مفهوم (5/. )

2- بیت " خدایت ثنا گفت و تبجیل کرد / زمین بوس قدر تو جبریل کرد" در ستایش کیست ؟

پیامبر اکرم (ص) 5/.

3- نام پدید آورنده ی اثر زیر را بنویسید

گل و نوروز

4- مصرع های زیر را به نثر امروزی برگردانید .

خداوندی که در ذاتش علل نیست

شبی بر نشست از فلک بر گذشت / به تمکین و جاه از ملک برگذشت

5- بیت " شبی بر نشست از فلک برگذشت / به تمکین و جاه از ملک برگذشت " به کدام واقعه اشاره دارد ؟

ج :معراج پیامبر اکرم(ص)

6-"تحمیدیه در اصطلاح ادبی به چه معناست ؟

ج: سخنی زیبا به شعر یا نثر (25/.) در ستایش خدا (25/.)

7- چه رابطه ای میان عطارد ، دوات و خامه وجود دارد ؟

ج: عطارد ، دبیر فلک است و با دوات و قلم سر و کار دارد (5/.)

8- سعدی در بیت زیر که در نعت و ستایش پیامبر اکرم (ص) است ، قصد بیان چه مطلبی را دارد ؟

یتیمی که ناکرده قران درست / کتب خانه ی چند ملت بشست

ج : پیامبری که هنوز وحی بر او تمام نشده ، با رسالت خود آثار همه ی ادیان را منسوخ کرد (5/.)

9-معنی لغت مشخص شده را بنویسید .

خدایت ثنا گفت و تبجیل کرد .

ج: بزرگداشتن ، بزرگ شمردن

چو صیتش در افواه دنیا فتاد

ج : دهان ها

10- بیت " چنان گرم در تیه قربت براند / که در سدره جبریل از او باز ماند " به کدام واقعه ی زندگی پیامبر اشاره دارد ؟

ج : واقعه ی شب معراج

11- در مصرا، " عذار افروز مه رویان افلاک " منظور از " مه رویان افلاک " چه می باشد ؟

ج: زیبا رویان آسمان ، فرشتگان (5/.)

12- چو صیتش در افواه دنیا فتاد

ج: اوازه ، شهرت

12- بیت یتیمی که ناکرده قرآن درست / کتب خانه ی چند ملت بشست

الف در توصیف کیست      ب) منظور از گ شستن کتب خانه ی چند ملت " چه می باشد ؟

ج: الف حضرت محمد (5/.) ب ) منسوخ کردن همه ی ادیان ( 5/.)

13-مفهوم مصراع اول بیت زیر را بنویسید .

خداوندی که در ذاتش علل نیست / جهان داری که در ملکش خلل نیست

ج : خداوندی که علت العلل است و به علت نیاز ندارد (5/.) یا ضعف و بیماری به وجود او راه نمی یابد

14- بیت زیر را به نثر امروزی برگردانید .

شبی بر نشست از فلک بر گذشت / به تمکین و جاه از ملک بر گذشت

ج یک شب او ( پیامبر ص) از آسمان ها برتر ( به معراج ) رفت و از نظر مقام و منزلت به مرتبه ای رسید که حتی فرشتگان هم به آن مقام نرسیدند و به آن مکان راه نداشتند (5/.)




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo
Online User Online User